مهم ترین علل گرایش نوجوانان به مصرف سیگار در جامعه امروزی

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه

تاریخ بروز رسانی : 1401/03/29 – توسط : admin

مهم ترین علت گرایش نوجوانان به مصرف سیگار
مهم ترین علت گرایش نوجوانان به مصرف سیگار

مهم ترین علل گرایش نوجوانان به مصرف سیگار در جامعه امروزی

بسیاری از نوجوانان در جامعه امروزی استفاده از دخانیات را نشان ویژه ای برای آزادی خود می پندارند به ویژه زمانی که رفتار آنها توسط عده ای بالاخص هم سالان تحسین شود.

بسیاری از نوجوانان در جامعه امروزی استفاده از دخانیات را نشان ویژه ای برای آزادی خود می پندارند به ویژه زمانی که رفتار آنها توسط عده ای بالاخص هم سالان تحسین شود.
نوجوانان چون حال نگر هستند، بنابراین آثار غیر بهداشتی سیگار را نوعی خیال بافی تصور می کنند و بینش صحیحی به عوارض جسمی و روحی ناشی از مصرف سیگار ندارند.

همان طور که می دانید، تأثیر گروه هم سن و سال در دوران نوجوانی، به حداکثر میزان خود می رسد و هم سالان نقش پر رنگی در تصمیمات آنان در خصوص چگونگی انجام این عادت دارند.
هم چنین نوجوانان ممکن است در خانه هایی زندگی کنند که والدینشان سیگار می کشند؛ در چنین محیطی اگر پدر و مادرِ یک نوجوان سیگاری باشند، احتمال اینکه او نیز سیگاری شود بیشتر شده و زمانی که یک خواهر یا برادر سیگاری نیز داشته باشد، این احتمال چندین برابر می گردد. در بسیاری از اوقات استعمال دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر و سایر رفتارهای مخاطره آمیز اغلب بدان جهت توسط نوجوانان مورد توجه قرار می گیرد که می خواهند استفاده از آنها را به عنوان نمادی برای رسیدن به دوران بزرگسالی جلوه دهند. گاهی نیز در پسران نوجوان استعمال دخانیات نیاز به هیجان آنان را ارضاء می کند.

لازم است این حالات و رفتارها با دقت و حوصله بیشتری از سوی والدین آن ها رصد شده و توصیه می گردد که با زبان خود نوجوان با وی صحبت کرده و این تمایلات را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

ترک اعتیاد
ترک اعتیاد

پدر و مادرها مقصرند

نكته تأسف‌بار كاهش سن مصرف سيگار در ايران است؛ به گونه‌اي كه در سال‌هاي اخير كودكان و نوجوانان بسياري به مصرف سيگار و مواد دخاني روي آورده‌اند. اگرچه روان‌شناسان دلايل مختلفي را براي گرايش كودكان و نوجوانان به مصرف سيگار بيان مي‌كنند اما به اعتقاد بسياري از كارشناسان خانواده، پدر و مادر نقش بسيار مهمي در كنترل فرزندان خود و عدم گرايش آنها به مصرف سيگار دارند.
يافته‌هاي پژوهشگران نشان مي‌دهد سهل‌الوصول بودن سيگار و عرضه سيگار به صورت تك‌فروشي و نخي و با قيمت ارزان يكي از دلايل گرايش جوانان به مصرف سيگار است و بر همين اساس توجه هرچه بيشتر والدين به رفتارهاي فرزندان خود و خريد‌هاي فرزندان از فروشگاه‌ها مي‌تواند باعث جلوگيري از گرايش نوجوانان و جوانان به مصرف سيگار شود.

تحقيقات نشان مي‌دهد مسير خانه تا مدرسه و بالعكس و نيز مهماني‌هاي دوستانه يكي از شايع‌ترين موقعيت‌ها براي مصرف سيگار در بين نوجوانان و جوانان است و بر همين اساس ضرورت دارد تا پدر و مادرها نظارت بيشتري به دوستيابي فرزندان خود داشته باشند.

اين مشاور خانواده در ادامه مي‌افزايد: در اين ميان البته گناه پدر و مادري كه بي‌محابا پيش روي فرزندان خود سيگار مي‌كشند نابخشودني‌تر از ديگر سهل‌انگاري‌هاي والدين به نظر مي‌رسد؛ چراكه خواسته يا ناخواسته رفتار والدين در منزل مستقيم و غيرمستقيم روي فرزندان تأثير مي‌گذارد.

ترک اعتیاد نوجوانان
ترک اعتیاد نوجوانان

ترک سیگار

با توجه به عوارض و ضرراتی که سیگار دارد ، بهتر است که هرچه سریعتر و در اولین فرصت نسبت به ترک سیگار اقدام کنند . یکی از مشکلاتی که افراد سیگاری دارند ، عوارض این ماده را نادیده میگیرند و در برخی از موارد کلا این ضرر ها و سم هایی که وارد بدن میکنند را قبول ندارند .

برخی از افراد بار ها و بار ها سعی بر ترک سیگار داشتند که دوباره پس از مدت کوتاهی به مصرف آن رو آوردند .خوب است که بدانید افراد سیگاری  به جز اعتیاد فیزیکی به سیگار ، اعتیاد روانی شدید به این ماده پیدا میکنند، حتی وقتی که از نظر جسمی ترک کرده اند در برخی مواقع و در بعضی موقعیت ها از نظر روانی نیاز به کشیدن سیگار دارند .

پیگیری از مصرف سیگار در نوجوانان

برای پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان راه های متفاوتی وجود دارد اما مهمترین و کارآمدترین روشها پیشگیری را می توان در سه مورد زیر خلاصه نمود.
آموزش: مهمترین اصل در پیشگیری از مصرف دخانیات آموزش و شناختن خطرات ناشی از مصرف انواع سیگار است.
این آموزش باید از دوران نوجوانی و از مدارس شروع شده و والدین و تمامی افراد جامعه را نیز تحت پوشش قرار دهد . چنین برنامه های آموزشی نباید فقط محدود به افراد با سنین خاصی باشد بلکه باید با اجرای آن در جامعه و مبارزه از طریق رسانه های گروهی همه اعضاء جامعه صرف نظر از سن و وضعیت تحصیلی بتوانند از آن برخوردار شوند این آموزشها باید تمامی اثرات مخرب سیگار و نیکوتین آن را بر تمامی اعضای بدن آشکار ساخته و در اختیار افراد جامعه قرار دهد.

این آموزشها می توانند بصورت پخش پوستر و پمفلت در لابلای روزنامه ها- نصب در اماکن عمومی و پرتردد- اتوبوسها- مترو- فروشگاه های بزرگ و … باشند

ایجاد محدودیت : یکی از راههایی که بیش از همه برای کاهش مصرف سیگار در نوجوانان مورد بحث بوده است افزایش قیمت فراورده های دخانی است نوجوانان نسبت به قیمت سیگار بسیار حساس اند عده ای از کارشناسان علوم اجتماعی بر این عقیده اند که اگر قیمت سیگار افزایش یابد میزان مصرف آن در نوجوانان کاهش می یابد . آنها بر این اعتقاد هستند که قیمت سیگار تأثیر قابل ملاحظه ای در تصمیم گیری برای شروع و یا ترک مصرف آن دارد.

ترک سیگار
ترک سیگار

از آنجاییکه تهیه فراورده های دخانی سهم قابل ملاحظه ای از پول تو جیبی نوجوانان سیگاری را به خود اختصاص می دهد لذا افزایش قیمت آن توانایی افراد سیگاری را در پرداخت هزینه های خرید کاهش می دهد باید تأکید شود که تأثیر افزایش بها قابل پیش بینی نیست چرا که شدت یا تداوم رفتار سیگار کشیدن در نوجوانان مانند بزرگسالان نیست.

محدود کردن مکانهای مصرف سیگار نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی دارد. به طوری که هم موجب کاهش پیامدهای منفی تماس با دود ناشی از مصرف سیگار توسط افراد غیر سیگاری می شود و هم بدلیل محدودیت مکانی مصرف سیگار در شرایط خاص امکان استفاده از آن کاهش می یابد .

ممنوعیت مصرف سیگار در مکانهای از قبیل مدرسه – خانه و اماکن عمومی می تواند در بعضی از نوجوانان منجر به قطع مصرف آن بنماید.

تخریب تبلیغات کارخانه ای با ایجاد آمادگی مصرف سیگار در افراد مرتبط است تحقیقات نشان داده است که میزان مصرف سیگار در نوجوانان در مناطقی که تبلیغات مصرف سیگار بیشتر است بالا تر می باشد بر چسب های هشدار دهنده و تصاویر بیماریهای ریوی ناشی از سیگار در بین راهکارهای مختلف کنترل تنباکو که برای آموزش و پیشگیری از شروع مصرف سیگار بکار گرفته شده اند بسیار مؤثرند.

تحقیقات نشان داده اند که هشدارهای تصویری نزد افراد در جلوگیری از مصرف سیگار در مقایسه با هشدارهای نوشتاری مؤثر تر بوده اند.

ترک اعتیاد

بهترین راه برای ترک سیگار رجوع کردن به یکی از کلینیک های ترک اعتیاد و متخصص روانپزشکی است تا علاوه بر پاک کردن شما و از بین بردن نفوذ ماده شیمایی در روان ، ذهنی شما ، اعتیاد فیزیکی را هم از شما پاک کنند و این کار باعث جلوگیری از مصرف دوباره مواد مخدر میشود .

ما به شما دوستان عزیز کلینیک کمپ ترک اعتیاد احیای تازه را پیشنهاد میکنیم که با افراد با تجربه و خدماتی مفید ، به بهبود هر چه سریعتر شما بیماران گرامی میدارد .

3/5 - (2 امتیاز)
مقاله قبلی
32 ضرر دخانیات و سیگار | آنچه باید درباره دخانیات بدانیم
مقاله بعدی
قاچاق سیگار | قاچاق دخانیات | ترک اعتیاد
درباره کمپ ترک اعتیاد اختیاری و اجباری بیشتر بدانید
Tags: ترک اعتیاد به سیگار, ترک سیگار, سیگار, سیگار در جوانان, سیگار در نوجوانان, سیگار کشیدن, مهم ترین علل گرایش نوجوانان به مصرف سیگار در جامعه امروزی

پست های مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.