پشتیبانی کمپ ترک اعتیاد احیاء تازه
پاسخگوی همه سوالات شما عزیزان هستیم.

09358666564 09122687608

مورفین – مصرف مورفین – مرفین چیست ؟ – مرفین

folder_openترک اعتیاد
comment2 دیدگاه

تاریخ بروز رسانی : 1402/03/14 – توسط : MHA007

مورفین
مرفین

مورفین چیست ؟

طی مطالعات انجام شده روی مواد مخدر افیون دار ، مورفین جزوه بهترین و اثربخش ترین ماده برای کاهش دردهای شدید است ، این ماده از نظر تلورانس در مقایسه با دیگر مواد بسیار قوی تر و اعتیاد آوری بالایی دارد که از لحاظ جسمی و روحی به خود وابسته میکند .

مورفین سرعت جذب بالایی دارد ، به شکلی که بعد از گذشت 30 دقیقه از تزریق زیر جلدی مواد ، 60% آن جذب میشود .

مورفین مدت بسیار زیادی است که به عنوان یک ماده تاثیر گذار بر گیرنده های عصبی در قسمت سیستم مرکزی اعصاب که خواص آرام بخشی و تسکین درد را دارد شناخته میشود . مورفین قانونی ، بیشتر به منظور تولید کدئین مورد استفاده قرار میگیرد .

مورفین یکی از مهمترین داروهای دردسری است که از طریق اثرات خود بر روی سیستم عصبی مرکزی به درمان درد می‌پردازد. این دارو یکی از عواملی است که در کاهش درد شدید مانند درد پس از جراحی یا درد دردناک مرتبط با بیماری‌های خاصی مانند سرطان وارد می‌شود.

مورفین یکی از مهمترین ترکیبات شیمیایی گیاهی است که از چشمه‌های تولیدی مخصوصیتی گل‌های خشکیده خشکش (Papaver somniferum) جدا می‌شود. این ترکیب شیمیایی یکی از بیشترین عوامل فعال در افیون‌هاست و به عنوان یک مسکن قدرتمند شناخته می‌شود.

مورفین با اتصال به گیرنده‌های مخصوص در سیستم عصبی مرکزی (مانند گیرنده‌های مورفینی) باعث کاهش تراکم ایمپالس‌های عصبی و کاهش فعالیت عصبی می‌شود. این تأثیر به صورت مستقیم باعث کاهش درد و ایجاد حالت آرامش و آسایش در بدن می‌شود.

با این حال، مصرف بلند مدت مورفین می‌تواند به طور جدی تأثیرات جانبی را نیز ایجاد کند. مصرف بلند مدت این دارو می‌تواند باعث ایجاد وابستگی فیزیکی و روانی شود و در برخی افراد می‌تواند به افزایش اضطراب، افسردگی، خواب آلودگی، تغییرات شدید خلق و خو و حتی افزایش خطر بروز افتادگی تنفسی شود.

علاوه بر استفاده از مورفین به عنوان یک مسکن، این دارو در برخی موارد برای درمان سایر شرایط نیز استفاده می‌شود. برای مثال، مورفین می‌تواند در درمان کوتاه مدت اسهال شدید، سرفه خشک، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و دردهای نوروپاتیک کاربرد داشته باشد.

تاریخچه مورفین

مورفین اولین بار بین سال های 1803 و 1805 توسط  فردریش سرتورنر دارو ساز و شیمیدان آلمانی کشف شد نام مرفین برگرفته از نام خدای رویای یونان مورفئوس است .مورفین، به عنوان یک ماده تولیدی از گیاه خشخاش، اولین بار توسط فردریک سرتورنر در سال ۱۸۰۳ به عنوان یک داروی دردسری شناسایی شد. اما تاریخچه استفاده از گیاه خشخاش و ماده مورفین به دوره‌های قبل از میلاد برمی‌گردد.
باستان‌شناسی نشان می‌دهد که استفاده از گیاه خشخاش در جنگ‌ها و صنعت دارویی در دوره‌های قبل از میلاد متداول بود. همچنین، این گیاه در فرهنگ ایران با نام “آفیون” شناخته شده است و در آثار ادبی و تاریخی ایرانی به آن اشاره شده است.

بعد از شناسایی مورفین به عنوان یک ماده دردسری، در دهه ۱۸۳۰، فرآیند استخراج و تصفیه مورفین توسط فرانسوی‌ها آغاز شد. سپس در دهه ۱۸۵۰، مورفین به عنوان یک دارو درمانی در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا به ثبت رسید و به زودی بعد از آن درمان درد، دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و سایر بیماری‌های مزمن دیگر درمان می‌شد.

در سال ۱۸۸۷، هرمان هیرش اولین بار مورفین را برای کاهش درد و مسکن در بیماران با سرطان استفاده کرد. سپس در دهه ۱۹۲۰، آزمایش‌های بیشتری انجام شد و به دست آوردن ترکیبات جدیدی از مورفین و سایر مواد مخدر مانند کدئین و هروئین منجر شد.

اما همچنان مورفین به عنوان یک داروی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توسعه دانش پزشکی، محدودیت‌هایی برای استفاده از آن تعیین شده است. امروزه، مورفین به عنوان یک داروی قدرتمند درمانی برای کنترل درد شدید، به ویژه در بیماران دچار سرطان و بیماری‌های ترمینال، استفاده می‌شود. همچنین، مورفین به عنوان یک ماده کنترل شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شناخته شده است و برای استفاده از آن نیاز به نسخه پزشکی دارید.

از طرفی، استفاده از مورفین می‌تواند به عوارض جانبی مختلفی منجر شود، از جمله تهوع، استفراغ، تشنج، افت فشار خون، تنگی نفس و کاهش تنفسی، افتادگی و افسردگی تنفسی. بنابراین، استفاده از مورفین باید با دقت و تحت نظارت پزشکی انجام شود.

به طور کلی، تاریخچه مورفین به عنوان یک داروی دردسری با دقت بررسی شده است و استفاده از آن به عنوان یک داروی درمانی مفید در بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، همیشه باید با دقت و تحت نظارت پزشکی مصرف شود و هرگونه علائم جانبی و بدعوارضی باید به پزشک گزارش شود.

انواع اشکال مرفین :

  • قرص
  • کپسول
  • پودر
  • محلول
مورفین به صورت ، قرص ،  کپسول ، پودر یا محلول نیز تولید و استفاده می شود.

نحوه مصرف مورفین

  • خوردن
  • تزریق
تزریق مرفین با استفاده از محلول پودر سفید رنگ مرفین در آب و با استفاده از سرنگ است . مورفین می توان از طریق تزریق در عضله تزریق زیر پوست و از راه مقعد استفاده کرد .
اثرات آن بعد از 20 دقیقه به صورت تزریق به وجود می آید و در صورت بلعیدن اثرات آن بعد از 60 دقیقه به وجود می آید.
مدت زمان ماندگاری آن حدود 3 الی 7 ساعت است .
نحوه مصرف مورفین
نحوه مصرف مورفین

عوارض بلند مدت مصرف مرفین :

  • لکه های پوستی
  • بوجود آمدن رنگ دانه های آبی بر روی بدن
  • خستگی
  • تیک های عظلانی
  • یبوست
  • اختلال در ادرار
  • مشکلات روانی و رفتاری
  • ایجاد افسردگی شدید
  • استرس
  • عدم پایداری در روابط احساسی
  • پارانویا
  • انزوا در جمع های خانوادی
  • عدم مسئولیت پذیری
  • ایجاد اختلال در فکر کردن
  • کاهش بینایی
  • انقباض عضلات روده ها
  • عدم تمایل به فعالیت های روزمره

عوارض کوتاه مدت مصرف مرفین :

عوارض مورفین
عوارض مورفین
  • سرگیجه و منگی
  • اختلال تنفسی
  • نداشتن تمرکز
  • علم هوشیاری
  • بی حالی و عدم تحرک
  • تنگ شدن مردمک چشم
  • بی اشتهایی
  • میل به خوردن شدید
  • بی قراری

آیا مرفین اعتیاد آور است؟

در ماده مرفین به دلیل به وجود آوردن خاصیت آرام بخشی ، شادابی و سرخوشی که بعد از مصرف آن به شخص دست می دهد احتمال این که افراد مصرف کننده به این ماده اعتیاد پیدا کنند بالا می رود . حتی وقتی مورفین به عنوان دارو مصرف شود باز هم احتمال اعتیاد به این ماده پابرجاست زیرا فرد مصرف کننده بعد از درمان نیز برای رسیدن به همان حس و حال ، اقدام به مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک میکند .

مصرف خودسرانه این مسکن باعث به وجود آوردن خطرات زیادی مثل اعتیاد و یا حتی در بعضی موارد مصرف خودسرانه این ماده منجر به اوردوز شخص مصرف کننده می شود .  بنابر این مصرف کنندگان باید هرچه سریع تر برای درمان اعتیاد به مرفین اقدام کنند ، ترک اعتیاد  در کلینیک ترک اعتیاد احیای تازه ، به عنوان یکی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد در تهران ، شهرری تحت مشاورین و روانشاناسان و پزشکان متخصص درمان اعتیاد ، با توجه به شرایط جسمی و روحی بیمار انجام می شود.

مواد مخدر مورفین

مورفین، در واقع یک ماده تأثیرگذار در مواد مخدر است و به عنوان یک آگونیست گیرنده‌های اوپیوئید عمل می‌کند. هرچند مورفین به صورت قانونی برای استفاده پزشکی در برخی از کشورها تجویز می‌شود، اما همچنین به عنوان یک ماده مخدر غیرقانونی نیز شناخته می‌شود.

استفاده غیرقانونی از مورفین و سایر مواد مخدر مشابه می‌تواند منجر به اعتیاد، ضربه به سلامتی، مشکلات اجتماعی و قانونی شود. مورفین به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سایر مواد مخدر مانند هروئین، کوکائین و غیره مصرف می‌شود.

مورفین و دیگر مواد مخدر مشابه در دستهٔ مواد مخدر اوپیوئید قرار می‌گیرند و تأثیرات مشابهی روی سیستم عصبی مرکزی دارند، از جمله تسکین درد، افزایش احساس آرامش و خواب آوری، تهوع، استفراغ و کاهش تنفس. همچنین، مصرف غیرقانونی مورفین ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناک مانند بیماری‌های مشتقهٔ مصرف مواد مخدر، ضربه به عملکرد روانی و جسمی، و خطر اوردن به بیماری‌های مشتقهٔ استفاده از سوزن و غیره شود.

مصرف مواد مخدر همواره خطرناک است و بهتر است هرگونه استفاده غیرقانونی یا سوء استفاده از این مواد را پیشگیری کنید. در صورتی که شما یا کسی دیگری با مشکل مواد مخدر روبرو هستید، توصیه می‌شود به یک متخصص درمان اعتیاد یا مرکز مشاوره مراجعه کنید.

مورفین چه مدت در بدن باقی میماند ؟

معمولا مورفین 2 الی 3 روز در ادرار ، بیشتر از 90 روز در تست مو ، 6 تا 8 ساعت در خون باقی می ماند.

پیشگیری از اعتیاد به مورفین

اگر گرفتار دردهای جسمی و مشکلات پزشکی شدیدی هستید و پزشک شما برای درمان و تسکین دردتان مورفین تجویز کرده است ، حتما در مصرف آن احتیاط کنید . از متخصص و پزشک درمان خود بخواهید که اگر گزینه دیگری برای تجویز دارد به شما اطلاع دهد و حتما به دوز مصرفی و دستورات پزشکی توجه کنید و مصرف این ماده را بعد از تمام شدم مدت توجویز قطع کنید و ادامه ندهید . در صورت به وجود آمدن هرگونه علائم و عوارض روی بدن با متخصص درمانی خود درمیان بگذارید .

ترک مورفین

به دلیل قدرت و دوز بسیار بالای مورفین ، ترک آن بسیار دشوار و زمانبر میباشد . این ماده افیونی که با درگیر کردن جسم و روان فرد مبتلا به اعتیاد به مورفین ، ترک آن را دشوار میکند و پس از ترک ،وسوسه بسیار زیادی برای مصرف دوباره این مواد به وجود می آورد .

ترک مرفین
ترک مرفین

نحوه مصرف داروی مرفین

قبل از مصرف مرفین دفترچه راهنمای دارو که توسط شرکت دارو ساز ارائه شده است مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید از پزشک یا داروساز خود بپرسید .
بر طبق دستور پزشک این دارو را مصرف کنید اگر در اثر مصرف این دارو حالت تهوع دارید مصرف این دارو همراه با غذا کمک می کند و از پزشک یا دارو ساز خود در مورد روش های کاهش حالت تهوع مانند دراز کشیدن یا حرکت دادن کمتر سر سوال کنید .
اگر از حالت مایع این دارو استفاده می کنید دوز را با استفاده از دستگاه یا قاشق مخصوص اندازه گیری به دقت اندازه بگیرید از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید اگر در نحوه اندازه گیری دوز مطمئن نیستید از پزشک خود سوال کنید .
اندازه و دوز داروی مصرف شده براساس شرایط پزشکی و درمان بیمار است دوز داروی خود را بیشتر نکنید و دارو را به دفعات بیشتری مصرف نکنید از شما درمان شده اید دارو را برای زمان مدت طولانی تر از تجویز مصرف کنید و درصورت و جود دستور العمل دارو را به درستی متوقف کنید. در صورت مشاهده اولین درد مصرف مرفین درد را کاهش می دهد و اگر درد بیشتر شد ممکن است دارو به خوبی تاثیر نگذارد . اگر درد مداوم دارید مانند درد های سرطان پزشک ممکن شما را به استفاده از دارو های محدر طولانی مدت نیز راهنمایی کند در این صورت می توان از دارو برای غلبه به درد های ناگهانی استفاده کنید سایر دارو های تسکین دهنده درد مانند استامینوفون ایبوپرفن نیر ممکن است با این دارو تجویز شوند از پزشک خود در مورد بی خطر بودن مصرف همزمان این دارو با دیگر دارو ها سوال کنید .
قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث ایجاد اثراتی شود اگر به مدت طولانی یا در دوز های با لا از این دارو استفده کرده اید برای جلوگیری از علائم ترک پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد در صورت بروز علائم ترک مانند بی قراری تغییرات ذهنی خلقی به پزشک یا دارو ساز خود بگویید .
هنگامی مه این دارو به مدت طولانی استفاده می شود ممکن است به خوبی اثر بخش نباشد این دارو ممکن است گاهی باعث ایجاد اعتیاد شود این دارو را طبق دستورالعمل مصرف کنید و یا از پزشک خود کمک بگیرید .

اثرات و عوارض مصرف مورفین

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • سبکی سر
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • تعریق
اثرات مرفین
اثرات مرفین

برخی از این عوارض جانبی ممکن است بعد از استفاده دارو کاهش یابد در صورت تداوم یا بدتر شدن این عوارض به پزشک مراجعه کنید.

برای جولوگیری از یوبوست فیبر غذایی بخورید ورزش کنید آب کافی بنوشید ممکن است نیاز به مصرف ضد یبوست داشته باشید از دکتر خود بپرسید کدام نوع داروی ضد یوبوست برای شما مناسب است.
برای کاهش سبکی سر سرگیجه هنگامه بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.
پزشک شما این دارو را برای درمان شما تجویز کرده و سود این دارو بیشتر از زرر است بسیاری از افرادی که این دارو را استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند در صورت بروز هرگونه از عوارض سریعا به پزشک خود مراجعه کنید .

از جمله عوارض مصرف مرفین عبارتند از :

  • قطع شدن تنفس هنگام خواب
  • تغییرات ذهنی
  • درد شدید معده و شکم
  • دشواری در ادرار
  • غدد فوق کلیوی به خوبی کار نمی کنند

بروز عارضه در مصرف مرفین :

  • بی هوشی
  • تشنج
  • تنفس آرام
  • تنفس سطحی
  • خواب آلودگی شدید
  • مشکل در برخواستن از خواب

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی سریعا از پزشک خود کمک بگیرید .

قرص مورفین چیست ؟

قرص مورفین یک نوع دارو است که حاوی مورفین است. مورفین یک آگونیست گیرنده‌های اوپیوئید است که به عنوان یک دردسرفه‌سرکوب کهنه استفاده می‌شود. این دارو به مجموعه‌ای از داروهای موسوم به آنالژزهای اوپیوئید تعلق دارد که به عنوان دردسرکوبها عمل می‌کنند.

مورفین از طریق تأثیر بر روی گیرنده‌های موجود در سیستم عصبی مرکزی، به عنوان یک داروی تسکین دهنده درد عمل می‌کند. علاوه بر تسکین درد، مصرف مورفین می‌تواند باعث ایجاد احساس آرامش و خواب آوری شود. به دلیل این تأثیرات، مورفین به عنوان یک داروی تسکین دهنده قوی استفاده می‌شود، به ویژه در موارد شدید درد مانند دردهای سرطانی و پس از عمل جراحی‌های بزرگ.

به عنوان یک داروی قوی، مصرف مورفین باید تحت نظر پزشک تجویز شود و باید با دقت و با رعایت دستورات مصرف شود. مصرف نادرست یا سوء استفاده از مورفین می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، از جمله تهوع، استفراغ، کاهش تنفس، مشکلات گوارشی و اعتیاد به دارو. در صورتی که شما یا کسی دیگری در مورد مصرف مورفین نگران هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

سوالات متداول مورفین

  • سوالات متداول مورفین
    سوالات متداول مورفین

    مورفین چیست؟
    مورفین یک داروی تسکین درد قوی است که از گیاه خارشتر به دست می‌آید. این دارو برای کنترل درد شدید استفاده می‌شود.

  • چگونه مورفین اثر می‌کند؟
    مرفین با تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی، اثرات تسکین دهنده درد را دارد. این دارو به موجب افزایش آزادی دوپامین، سروتونین و اندورفین اثر مثبت بر روی خلق و خوی فرد دارد و علاوه بر این، باعث کاهش فعالیت عصبی شده و باعث تسکین درد می‌شود.
  • آیا مورفین دارای عوارض جانبی است؟
    بله، مصرف مورفین ممکن است با عوارض جانبی مختلفی همراه باشد، از جمله تهوع، استفراغ، تشنج، افت فشار خون، تنگی نفس و کاهش تنفسی، افتادگی و افسردگی تنفسی. بنابراین، استفاده از مورفین باید با دقت و تحت نظارت پزشکی انجام شود.
  • آیا مورفین به عنوان یک داروی کنترل شده شناخته شده است؟
    بله، مورفین به عنوان یک ماده کنترل شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شناخته شده است و برای استفاده از آن نیاز به نسخه پزشکی دارید.
  • آیا مورفین برای استفاده طولانی مدت مناسب است؟
    مورفین در صورت استفاده درست و تحت نظارت پزشکی، می‌تواند به عنوان یک داروی درمانی برای کنترل درد شدید، به ویژه در بیماران دچار سرطان و بیماری‌های ترمینال، مناسب باشد. با این حال، همیشه باید با دقت و تحت نظارت پزشکی مصرف شود.
  • آیا مورفین معتاد کننده است؟بله، مصرف بلند مدت مورفین ممکن است به اعتیاد و توسعه تحمل دارو منجر شود. بنابراین، استفاده از مورفین باید با دقت و تحت نظارت پزشکی صورت گیرد و همیشه باید به دوزهای پزشک توصیه شده پایبند بود.
  • آیا می‌توان مورفین را با دیگر داروها استفاده کرد؟
    مصرف مورفین همزمان با دیگر داروها ممکن است باعث تداخل درمانی شود. برای مثال، مصرف همزمان با داروهای مهارکننده سیستم عصبی مرکزی، ممکن است باعث کاهش تنفسی شود. بنابراین، همیشه باید قبل از مصرف همزمان مورفین با داروهای دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.
  • آیا می‌توان مورفین را در حالت بارداری مصرف کرد؟
    مصرف مورفین در حالت بارداری باید با دقت انجام شود و تنها در صورتی که بیشترین نیاز به کنترل درد وجود دارد، استفاده شود. با این حال، مصرف مورفین در دوران شیردهی ممکن است باعث ایجاد اثرات جانبی برای کودک شود، بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ترکیبات مورفین چیست ؟
    مورفین یک آلکالوئید طبیعی است که از گیاه تخم‌گندم (Papaver somniferum) به دست می‌آید. ترکیب شیمیایی مورفین شامل یک ساختار زنجیره‌ای پنج عضوی با فرمول شیمیایی C17H19NO3 است. این ترکیب شامل عناصر کربن (C)، هیدروژن (H)، نیتروژن (N) و اکسیژن (O) است.

    مورفین یک آگونیست گیرنده‌های اوپیوئید است و تأثیرات آن بر روی سیستم عصبی مرکزی و گیرنده‌های اوپیوئید در بدن را ایجاد می‌کند. این ترکیب با اتصال به گیرنده‌های موجود در مغز و نخاعی، تأثیر مسکن و تسکین دهنده درد، افزایش احساس آرامش و خواب آوری را دارد.

    ترکیبات دیگری که معمولاً در دسته داروهای مورفین مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل کدئین، هروئین و هیدروکودون است. این ترکیبات نیز از گیاه تخم‌گندم به دست می‌آیند و خواص و تأثیرات مشابهی با مورفین دارند، اگرچه در بعضی موارد تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

    مهم است بدانید که مورفین و سایر ترکیبات مشابه قوی و مؤثر هستند و تنها باید زیر نظر پزشک و با رعایت دستورات مصرف شوند. استفاده نادرست یا سوء استفاده از این ترکیبات می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی و اعتیاد شود.

سخن پایانی مصرف مورفین

مصرف مرفین که از مشتقات تریاک میباشد، عوارض جسمانی و روانی جبران ناپذیری بر روی فرد مصرف کننده میگذارد، به همین جهت توصیه میکنیم از مصرف آن خودداری کنید و تنها در شرایط ضروری آن را تحت نظر پزشک با دوز مصرفی مشخصی مصرف نماییند.

استفاده از مورفین که برگرفته از تریاک میباشد ، عوارض بسیار جبران ناپذیری بر روی فرد مبتلا به مورفین میگذارد ، به همین دلیل  سفارش میکنیم از مصرف آن خودداری نمایید و فقط در شرایط بسیار ضروری آن هم زیر نظر پزشک متخصص و با مشخص کردن دوز مصرفی ، مصرف نمایید .

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد احیای تازه ، یکی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد داخل شهر تهران است که برای بیماران مشتاق به ترک مورفین و سایر مواد مخدر و اعتیاد آور است که از روش های ترکیبی در درمان استفاده میشود . متخصصین باتجربه این موسسه با توجه به شرایط هر بیمار و نوع مخدر مصرفی از بهترین روش های تدریجی ترک اعتیاد ، روانپزشکی و … استفاده میشود .شما نیز میتوانید در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر با شماره 09122687608 یا صفحه ثبت نام در کمپ تماس حاصل نمایید . و یا میتوانید برای ارتباط با مشاوران ما در فضای مجازی با اینستاگرام کمپ ترک اعتیاد مراجعه نمایید .

لطفا به این مطلب امتیاز دهید.
مقاله قبلی
ترامادول – ترک ترامادول – مصرف ترامادول 100 – ترامادل
مقاله بعدی
توتون | تنباکو | ترک اعتیاد
درباره کمپ ترک اعتیاد اختیاری و اجباری بیشتر بدانید
Tags: مورفین, مورفین چیست, مورفین خوراکی, مورفین طبیعی, مورفین یعنی چی

پست های مرتبط :

نتیجه‌ای پیدا نشد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.