پشتیبانی کمپ ترک اعتیاد احیاء تازه
پاسخگوی همه سوالات شما عزیزان هستیم.

09358666564 09122687608

قاچاق سیگار | قاچاق دخانیات | ترک اعتیاد

folder_openمقالات, ترک اعتیاد
commentبدون دیدگاه

تاریخ بروز رسانی : 1401/03/29 – توسط : admin

ترک سیگار
ترک سیگار

استمرار سایه قاچاق بر بازار سیگار

رشد بی رویه ورود غیر قانونی این محصول دخانی از گذشته تا به حال، ما را به این سمت می کشاند که دخانیات از آن دسته موضوعاتی است که هر گاه کسی قصد ورود به یکی از مباحث مربوط به آن را دارد با ابهامات و مسائل پیچیده ای رو به رو می شود که البته جز سر درگمی و تحمل خسارات نتیجه ای به دست نمی آورد. البته سالهاست که صاحب نظران صنعت دخانیات معتقدند سیاست ها و شیوه های به کار گرفته شده برای مدیریت تولید و مصرف دخانیات نه تنها اثر مثبتی بر جامعه نداشته بلکه سبب بروز و تشدید پدیده هایی چون قاچاق این کالای دخانی شده است.
بر اساس آمار موجود، سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و این در حالی است که در سال 89 از مسیر تولید داخل و واردات 36 میلیارد نخ سیگار وارد بازار شده و فاصله 24 میلیاردی مصرف تا عرضه قانونی از محل قاچاق تامین شده، که معادل حدود 42 درصد مصرف است.

مارلبرو، سیگار معروف کمپانی فیلیپ موریس همان نام آشنایی است که بدون پرداخت یک ریال به دولت ایران، بازار کل کشور را تحت سیطره خود گرفته و هیچ کس نمی داند چرا یک برند غیر قانونی به راحتی در هر گوشه و کناری به قیمتهایی حتی بیشتر از سیگارهای مرغوب رسمی وارداتی و تولیدی یافت شده و همچنان خیل عظیمی از متقاضیان را به سوی خود جذب می کند.
این در حالی است که دیگر برندهایی که در کشور ما وجود دارند و به صورت رسمی وارد می شوند با تدابیر قابل تاملی اجازه ورود یافته اند. و علاوه بر پرداخت حقوق دولتی، توسط آزمایشگاه های دخانیات سلامت آنها بررسی می شود،اما آن برند معروف که توسط امپراطورهای ناشناخته نبض بازار داخلی را در دست گرفته بدون اینکه حتی پاسخگوی سلامت محصولات خود باشد، روز به روز پهنه فعالیت خود را گسترده تر می کند در حالی که نه اشتغالی ایجاد کرده و نه حقوقی به دولت پرداخته است.
آگاهان معتقدند شیوه ای که مافیای سیگار کمپانی فیلیپ موریس برای تسلط در بازار در پیش گرفته به نوعی هم نماینده های رسمی دیگر برندها را تحت تاثیر قرار داده و هم دست تصمیم گیران را برای اتخاذ شیوه های مقابله با آن بسته است. چرا که از یک سو نماینده های رسمی، مجبور به پرد اخت تمامی حقوق و عوارض دولتی هستند و از سوی دیگر قیمتهای فروش محصولاتشان هم تحمیلی است .

ترک سیگار
ترک سیگار

اما مارلبرو در شکلها و طرح های مختلف به بازار می آید و به دلیل برخی سیاستهای قابل تامل همچون چاپ تصاویر مشمئز کننده بر روی سیگارهای داخلی و رسمی و فضاسازی های نامطلوب ، شائبه غیر اصلی بودن سیگارهای به اصطلاح “عکسدار” را ایجاد کرده و برند قاچاق خود را ” بدون عکس” و با قیمتهای گزاف به فروش می رساند.
پرداختن به موضوع چاپ تصاویر به اصطلاح بهداشتی و البته چندش آور و آثار ناگوار آن بر صنعت دخانیات، خود مجال دیگری را طلب می کند اما ذکر این نکته ضروری است که حتی خود مسئولان صنعت دخانیات کشور هم اذعان دارند الزام چاپ این تصاویر سبب شده بازار قاچاق سیگارهای موسوم به بدون عکس رونق یافته و این کار تنها، راه را برای ادامه سودجویی عوامل قاچاقا هموارتر کرده است.
حال این پرسش بسیار مهم که سالهاست ذهن بسیاری از دلسوزان این صنعت را به خود معطوف کرده همچنان باقی است که چرا یک برند قاچاق با این گستردگی به کشور ورود کرده ؟!
از سوی دیگر بحث های مطرح شده درباره وابستگی شرکت تولید کننده این محصول به صهیونیست ها حتی اگر در حد شبهه باشد ، باید عامل مضاعفی باشد برای جلوگیری از ورود غیر قانونی این محصول، نه اینکه به صرف اعلام اینکه فیلیپ موریس با صهیونیست ها در ارتباط است قاچاقچیان این محصول را به حال خود بگذاریم تا بازار دخانیات کشور را روز به روز ضعیف تر کنند.
برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید صبر کنیم تا مسئولان، بگویند چرا قاچاق این سیگار که در این حجم وسیع انجام می شود نه تنها روندی نزولی نداشته که هر روز در اشکال متفاوت تا روستاهای دور افتاده کشور نیز گسترش یافته است؟

2 11

بدترین نوع مبارزه با قاچاق دخانیات ، مبارزه در سطح عرضه

قانون مبارزه با قاچاق قانون نسبتا جامعی است،
میلیارد نخ مصرف سالانه دخانیات کشور است که حداکثر توان تولید ما حدود 30 میلیارد نخ می باشد.

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، پوشاک خارجی 100 درصد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و اگر آسیب شناسی شود شاید بسیاری از مشکلات در برنامه‌ریزی ما مسئولان در تعرفه گذاری ها باشد.

در شکل جدید قاچاق، کالاهای تولید داخل در کشورهای حاشیه خلیج فارس تولید و به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند که تولیدکننده داخلی قدرت رقابت را از دست می دهد.
برخی می گویند به دلیل مضر بودن دخانیات، اجازه تولید در داخل و اجازه ورود قانونی ندهید، در حالی که آمارهای رسمی این است که سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که اگر زمینه تولید یا ورود قانونی را فراهم نکنیم، قطعا به صورت قاچاق وارد می شود و این به معنی کالای تقلبی، فاقد استاندارد و معیارهای بهداشتی است.

باید به سمت این برویم که با نگاه واقع بینانه، تولید را داشته باشیم که با توجه به برند تولیدات داخل، کالای قاچاق به راحتی قابل تشخیص است.

یکی از مسائل اصلی در ورود قاچاق کالا، موانع تعرفه‌ای به ویژه در بحث دخانیات است.

در قانون مبارزه با قاچاق صلاحیت ها تبیین شده و عمده صلاحیت های رسیدگی به پرونده قاچاق با سازمان تعزیرات است به جز اینکه کالای ممنوع یا جرم سازمان یافته باشد.

بیش از 80 درصد پرونده‌های قاچاق وارد شعب تعزیرات می‌شوند و قریب به 7 هزار پرونده در 10 ماه گذاشته وارد و بیش از 6 هزار و 500 مورد رسیدگی شده است.

وی بیان کرد: معتقدیم بهترین کار در مبارزه با قاچاق به ویژه دخانیات، مبارزه در سطح عرضه است.

همه دستگاه ها تکلیف شرعی و قانونی در مبارزه با قاچاق کالا دارند.

درباره کلینیک ترک اعتیاد احیای تازه :

کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی احیای تازه در تهران با مجوز رسمی از وزارت بهداشت ، برای بستری بیماران مبتلا به اعتیاد ، از بهترین و مجهز ترین کلینیک های جنوب تهران ، شهرری می باشد . این کلینیک از معدود کلینیک هایی است که از نظر روانپزشکی و روانشناسی در کنار سایر کادر درمانی و متخصصان خود  انجام میدهد .

لطفا به این مطلب امتیاز دهید.
مقاله قبلی
مهم ترین علل گرایش نوجوانان به مصرف سیگار در جامعه امروزی
مقاله بعدی
10 زیان مصرف دخانیات – دخانیات – سیگار
درباره کمپ ترک اعتیاد اختیاری و اجباری بیشتر بدانید
Tags: قاچاق دخانیات, قاچاق سیگار

پست های مرتبط :

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.