پشتیبانی کمپ ترک اعتیاد احیاء تازه
پاسخگوی همه سوالات شما عزیزان هستیم.

09358666564 09122687608

بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین

folder_openمقالات
comment1 دیدگاه

تاریخ بروز رسانی : 1401/03/29 – توسط : admin

 بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین

 بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین
بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین

ترک نیکوتین در هر سن و شرایطی امکان پذیر است. نیکوتین یک ماده اعتیادآور است که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده سیگار، قلیان و پیپ می‌باشد. اعتیاد به این ماده بسیار سریع اتفاق می ‌افتد و افراد زیادی در سراسر دنیا به این ماده اعتیاد دارند و خبر تلخ اینکه همپای بیماری‌های واگیرداری مثل ایدز، هپاتیت و یا تصادف هر ساله جان عده زیادی از مردم را چه نوجوان و چه کهنسال می‌گیرد.

به این دلیل که به گمان بسیاری از افراد نیکوتین نسبت به سایر مواد مخدر عوارض خیلی کمتری دارد و امکان ندارد که بتواند جان یک نفر را بگیرد. در حالی که این ماده مرموز کار خود را در سکوت انجام می‌دهد و زمانی فرد متوجه می‌شود که ریه‌های سالم و یا قلب پرقدرت خود را از دست داده است.

در این مقاله به شما روش‌های ممکن را برای ترک نیکوتین ارائه می‌دهیم که می‌تواند مسیری تازه را برای شروع یک زندگی سالم به شما معرفی کند.

تاثیر نیکوتین و سیگار بر بدن انسان

شاید بهتر باشد قبل از آنکه در مورد بهترین روش ترک نیکوتین صحبت کنیم، ابتدا به سراغ تاثیر این ماده خطرناک بر روی اندام‌ها بدن بپردازیم تا متوجه شوید چگونه کار خود را انجام می‌دهد و حتی بهتر بتوانید مسیر ترک نیکوتین را طی کنید و سربلند بیرون بیایید.

وقتی شروع به کشیدن سیگار و یا قلیان می‌کنید، با اولین پک شما ماده مخدری چون  نیکوتین وارد مغز می‌شود و مغز هم در عرض 5 الی 10 ثانیه نیکوتین مورد نظر را به سرتا سر بدن از جمله شش‌ها، کلیه‌ها و قلب و سایر ارگان‌های سازنده بدن ارسال می‌کند . در این مطلب میتوانید درباره نیکوتین در آزمانیش خون را برسی نمایید .

از طرفی خود مغز به این ماده شیمایی واکنش نشان می‌دهد و موجب ترشح ماده دوپامین می‌شود، که همین دوپامین موجب سرخوشی و لذت لحظه‌ای می‌شود. مغز کم‌کم به نیکوتین عادت می‌کند و تنها در حضور این ماده شیمایی قادر به انجام فعالیت است. بنابراین وقتی که یک روز سیگار نکشید، متوجه دردها و سردردهای عجیب در بدن خود می‌شوید که وقتی سیگار خود را روشن می‌کنید، همه ناراحتی‌ها و دردها از بین می روند.

در طول زمان میزان وابستگی شما به تعداد نخ‌های سیگار بیشتر و بیشتر می‌شود، زیرا یک نخ سیگار دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های معز و بدن شما باشد، چون اندام‌های شما دیگر در حضور نیکوتین فعالیت خود را انجام می‌دهند. و برای فعالیت بیشتر به نیکوتین بیشتری نیاز دارند.

در این مطلب میتوانید فواید سیگار را برسی نمایید

اراده ترک نیکوتین

ترک نیکوتین
نیکوتین و ترک

شک نکنید که برای ترک نیکوتین هم باید اراده قوی داشته باشید به این دلیل که مصرف روزانه نیکوتین اعتیاد و وابستگی بیشتری ایجاد می‌کند.

بنابراین قبل از اقدام به ترک نیکوتین باید خود را بررسی کنید، که آیا واقعا قصد دارید سیگار، قلیان و یا پیپ را برای همیشه ترک کنید؟ می‌توانید تعداد نخ‌های سیگار را در طول روز به اتمام برسانید؟ آیا قادر هستید که وقتی با دوستان خود بیرون می‌روید، مقابل قلیان کشیدن مقاومت کنید؟ آیا از لذت‌های سیگار کشیدن بعد از ناهار می‌توانید دست بکشید؟ آیا سلامتی و قوای جسمانی خود را می‌خواهید؟ دوست دارید که عمری طولانی و سالم داشته باشید؟

اگر جواب شما مثبت هست، پس به خواندن مقاله ادامه بدهید.

در این مطلب نیز میتوانید مهم ترین علت گرایش نوجوانان به مصرف سیگار را برسی نمایید 

درمان جایگزین نیکوتین

روش‌های مختلفی برای روزهای ابتدایی یعنی زمانی که مغز شما به شدت بهانه‌گیر است و مدام به شما فرمان مصرف سیگار را می‌دهد، وجود دارد.

استفاده از آدامس نیکوتین؛اسپری ترک سیگار نیکوتین، پاستیل با طعم نیکوتین در روزهای اول برای شما که در حال ترک مصرف سیگار یا قلیان هستید بسیار مناسب خواهد بود.

انواع مصرف نیکوتین

نیکوتین به شکل‌های متفاوتی مصرف می‌شود که هر یک به نوبه خود اعتیاد خاصی را به همراه دارند. اما سه شکل اصلی آن به قرار زیر است:

سیگار

ترک سیگار و نیکوتین
ترک سیگار و نیکوتین

سیگار متشکل از گیاه تنباکو است که در یک کاغذ لوله‌ای شکل جمع آوری می‌شود و از یک بخش انتهایی به نام فیلتر تشکیل شده است. سیگار از قدیم الایام در بین آرتیست‌ها، افراد عادی، سناتورها و بسیاری از مردم جامعه  در سراسر دنیا محبوبیت زیادی داشته است. اما به هر حال از توتون و تنباکو است که برای بدن کاملا مضر است.

پیپ

یک وسیله چوپی است که انتهای استوانه‌ای شکل آن محل  استعمال تنباکو می‌باشد. میزان آسیب پیپ نسبت به تنباکو موجود در سیگار بیشتر است. به این دلیل که دود سیگار خنثی است، در حالی که دود پیپ کاملا قلیایی می‌باشد. از طرفی فیلترینگ پیپ نسبت به سیگار از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

قلیان

این وسیله به طور قطع توسط خود ایرانی‌ها اختراع شده است و با ساز و کار آن همگی آشنایی داریم. قلیان کنونی نسبت به گذشته دارای عوارض بیشتری است، زیرا توتون و تنباکویی که قبلا برای دود کردن استفاده می‌شد، جای خود را به تنباکوهای عطری داده است که با اسانس‌های مضرتری همراه هستند و آسیب بیشتری را با خود به همراه دارند.

ترک نیکوتین

ترک نیکوتین
ترک نیکوتین

سوال بسیاری از افراد این است که آیا با وجود اعتیاد زیاد به نیکوتین، امکان ترک سیگار وجود دارد یا نه؟

جواب سوال مثبت است و این امکان در هر زمانی و در هر سنی وجود دارد، اما ترک کردن سیگار هم مانند سایر مواد مخدر نیاز به یک سری اصول اولیه دارد که این اصول بیشتر توسط کلینیک ترک اعتیاد امکان‌پذیر است.به این دلیل که در کلینیک‌های مورد نظر افراد به لحاط جسمی و روحی مورد معاینه قرار می‌گیرند. یک سری آزمایشات اولیه صورت می‌گیرد. تا فرد بیمار به  لحاظ بیماری‌های زمینه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد تا روند ترک اعتیاد به درستی انجام شود.

ما به شما کلینیک ترک اعتیاد احیاء تازه (بهترین کمپ ترک اعتیاد در تهران) را پیشنهاد میکنیم که میتوانید در این مکان ، با بهترین و مجرب ترین کادر درمانی و متخصصین اعتیاد در تماس باشید تا روند ترک اعتیاد شما با سرعت بالا تری انجام شود .

معمولا در کمپ ترک اعتیاد بعد از گرفتن آزمایشات لازم و شرح حال بیمار روش مناسب برای ترک نیکوتین را توسط پزشک متخصص پیشنهاد می‌دهند.

حتی در مورد افرادی که ممکن است به مدت کم درگیر مصرف سیگار شده باشند، نیاز است که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند، به این دلیل که گاهی ترک خودسرانه به درستی انجام نمی‌گیرد و فرد مجددا به مصرف سیگار رجوع می‌کند و این ترک کردن‌های مکرر به نوبه خود موجب خستگی فرد می‌شود تا جایی که شاید هیچ وقت تصمیم به ترک کردن سیگار نکند.

ترک سیگار بدون درد

فراموش نکنید که ترک هر گونه مواد مخدری همراه با درد خواهد بود. به این دلیل که بدن شما مدت‌هاست به  نیکوتین موجود در سیگار عادت کرده است و مغز شما تنها در حضور نیکوتین می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد. اما وقتی شما در حال ترک هستید، مغز پیام‌های درد را به سایر اندام‌های بدن ارسال می‌کند که البته در کمپ ترک اعتیاد این نوع درد‌ها توسط متخصصین تا حد امکان کاهش می‌یابد.

روش‌های ترک نیکوتین در کمپ ترک اعتیاد

بسیاری از کسانی که درگیر مصرف نیکوتین به شکل‌های مختلف شده‌اند، از رفتن به مراکز ترک اعتیاد نگران هستند و تصور می‌کنند که از روش‌های خشن استفاده می‌کنند و معمولا از رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد خودداری می‌کنند. در حالی که باید این تصور غلط را دور بیاندازند و با یک دیدگاه کاملا مثبت به مقوله ترک نیکوتین رجوع کنند.

سیگار مانند سایر مواد مخدر قابل ترک کردن است و در آن شکی نیست. منتهی توصیه می‌شود برای ترک درست و غیرقابل بازگشت حتما از پزشکان متخصص و مراکز ترک اعتیاد کمک بگیرید.

روش‌هایی که برای ترک نیکوتین در کمپ‌های ترک اعتیاد انجام می‌شود عبارتند از:

  • دارو درمانی
  • روان درمانی
  • خانواده درمانی

دارو درمانی برای ترک نیکوتین

 بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین
بهترین روش برای ترک سیگار یا نیکوتین

نیکوتین موجود در سیگار و قلیان به مرور زمان می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. بنابراین پزشکان متخصص با گرفتن شرح حال از بیمار متوجه میزان مصرف و مدت مصرف او می‌شوند. سپس بعد از یک معاینه جسمانی از سلامت سایر ارگان‌های بدن مطمئن می‌شوند.

اگر فرد به بیماری‌های دیگر مبتلا باشد، نیاز است همزمان با ترک نیکوین از داروهای مورد نیاز استفاده شود تا بدن فرد تحت تاثیر قرار نگیرد و آسیب بیشتری متحمل نشود.

تمامی داروهای تجویزی در دوران ترک اعتیاد باید زیر نظر پزشک متخصص باشد و از مصرف داروهای گیاهی و یا هر نوع دارویی خارج از نظر پزشک خودداری شود. مخصوصا برای افرادی که بالای 50 سال سن دارند و درگیر بیماری‌های دیگر هستند.

روان درمانی

روان درمانی به کمک دارو درمانی یک مکمل ویژه‌ای از درمان اعتیاد است. فرد در طول دوران ترک درگیر عوارضی مثل بدن درد، تهوع، سردرد، افسردگی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری و بسیاری از موارد دیگر می‌شود که ممکن است فرد بیمار را از ادامه مسیر باز دارد. برای همین بهتر است که روان درمانگر به کمک داروهای مورد نیاز از افسردگی یا اضطراب‌ احتمالی جلوگیری کند.

گاهی روان درمانگر بیمار را به شرکت در گروه‌های ترک اعتیاد تشویق می‌کند که این موضوع هم باید زیر نظر او انجام شود. گاهی گروه‌های درمانی برای فرد می‌توانند موثر باشند و گاهی نه.. بنابراین همه درمان‌ها باید زیر نظر پزشکان و روانشناسان کمپ اعتیاد صورت بگیرند.

قابل ذکر است که داروهای مورد نظر تنها برای دوران ترک سیگار است و حتما باید روان درمانگر آن را تجویز کند. مصرف سرخود موجب اعتیاد بیشتر به سیگار و یا خود دارو می‌شود.

خانواده درمانی

همیشه در بیشتر مراکز ترک اعتیاد توصیه می‌شود که برای ترک اعتیاد در هر مورد و در هر زمانی که باشد، خانواده باید حضور داشته باشد. خانواده بعد از مراکز درمانی می‌تواند، کمک کننده موثری به فرد بیمار باشد. خواسته‌های او را برآورده کنند. در کنارش باشند و کارهای شخصی، درمانی و مشکلات روحی و روانی او را به کمک پزشکان برطرف کنند

پس خانواده هم رکن اساسی را در مرحله درمان و ترک اعتیاد دارد و نباید دست کم گرفته شود.

4977848 565

کمپ ترک اعتیاد در تهران

کمپ ترک اعتیاد در سراسر کشور موجود است و معمولا از بین متخصصین متبحر استفاده می‌شود تا ترک اعتیاد هر چه زودتر و با درد و عوارض کمتری انجام شود. کمپ ترک اعتیاد در تهران هم می‌تواند شما را در انتخاب مسیر خود یعنی ترک سیگار به خوبی راهنمایی کند و هر چه زودتر با بدنی سالم بدون هیچگونه اعتیادی  شما را به خواسته‌های خود نزدیک کند.

ما در این مقاله به شما دوستان و بیماران عزیز کمپ ترک اعتیاد احیا تازه را پیشنهاد میکنیم که یکی از بهترین کمپ ترک اعتیاد در تهران می باشد ، همچنین میتوانید با مشاوران رایگان این موسسه ارتباط برقرار کنید و یک قدم بزرگ برای بهبودی خود بردارید .

همچنین میتوانید از قسمت “ثبت نام در کمپ” راه های تماس با ما و ثبت نام در کمپ را برسی نمایید .

در صورت این که نیاز به مشاوره به صورت غیر حضوری و از طریق پیام داشته باشید ، صفحه مجازی ما را دنبال نمایید و به مشاوران ما پیام دهید .

1.5/5 - (2 امتیاز)
مقاله قبلی
چرا افراد پس از ترک سیگار دوباره به سراغ آن می روند؟
مقاله بعدی
کمپ ترک اعتیاد اجباری
درباره کمپ ترک اعتیاد اختیاری و اجباری بیشتر بدانید
Tags: ترک سیگار, ترک سیگار آسان, ترک سیگار تضمینی, ترک سیگار چند روز, ترک سیگار عوارض, ترک نیکوتین, ترک نیکوتین سیگار, سیگار, علائم ترک نیکوتین, نیکتین, نیکوتین

پست های مرتبط :

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آواتار اسماعیل
    اسماعیل
    1402-11-14 09:11

    سلام و تشکر بابت مطلب خوبتون ی سایت دیدم درباره ترک اعتیاد بصورت تدریجی اگه دوستی مشکل اعتیاد داره تو گوگل سرچ کنه کلید رهایی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.